tips för er som ska söka in till gymnasiet!

Detta inlägg må vara bild-löst, men det är extremt läsvärt! Så bara för att texten är lång, skit då inte i att läsa den, utan läs för sjutton gubbar!
 
Jag tänkte ge er nionde-klassare som nu är i samma situation som jag själv var i för ett år sedan, lite tips inför det stora valet som ni har framför er. En del kanske redan har bestämt sig och är hur klara som helst på den punkten, medans andra är lite osäkrare och inte riktigt vet hur de vill ha det ännu. Hur ni en ligger i förhållande, så tycker jag att ni borde läsa detta och tänka efter en extra gång! :D
 
1. Det viktigaste att ha i åtanke är ju förstås att ditt gymnasieval inte är hugget in i sten och absolut inte bestämmer helt och hållet vad du måste jobba med. Nu för tiden, om du går ett studieförberedande program som tillexempel Estet, Samhäll, Natur, Humanistiska eller Handel kan du läsa i princip vad som helst på högskolan sen, så bara för att du går musik så behöver du inte bli musiklärare, du kan i princip bli precis samma sak som om du gått Samhällsprogrammet. Och bara för att du går ett studieförbredande program betyder det inte heller att du måste börja gå på högskolan direkt efter om du inte känner för det. 
 
2. En sak med att Estetprogrammet ofta liknar Samhällsprogrammet eller Humanistiska programmet är att en del tänker: "Jag älskar att fota oså, men ist för att gå Estetprogrammet inriktning etstik och media så går jag nog Samhäll media ist. Då lär jag mig nog mer..." När jag hör någon säga så, då blir jag helt : NEJ NEJ NEJ!! Vill du gå estetik och media, gör det då! Du lär dig samma saker där som på Samhäll media bara att kurser i foto, film och designproduktion tilkommer ! Var inte rädd för att söka estet för sköen, det är INGET fel med det. Vi esteter är coola. ;)
 
3. Men bara för att någon säger att du borde gå något, så kanske det är så, att du egentligen vill gå Samhäll, och då ska du absolut göra det också! För detta är DITT val, ingen annans! Dock så ska du naturligtvis lyssna på råd och tips från andra om du är osäker, men du ska alltid ha i åtanke vem DU är, vad DU vill. Du ska aldrig låta någon, inte ens din SYO hjärntvätta dig.
 
4. Fast då kommer vi till, att du kanske inte vet vad du själv vill än, vem DU är. Detta är inget ovanligt, det är många som blir helt hysteriska och helt tappar bort sig själva, trots att de trodde att de kände sig själva så väl. Jag kommer ihåg när jag skulle välja. Jag hade vetat att jag ville gå Mediaprogrammet på PB sedan jag gick i fyran. Jag höll fast vid det, jag ville bli en journalistreporter. När det var dags för mig att leta program så visste jag precis - tills jag märkte att de hade stängt ner det programmet. Jag greps helt av panik, Jag började tänka på allt, till och med livsmedels programmet, och tro mig, jag är inte sååååå bra i köket. Men jag satte mig och pratade med min SYO-konsult i skolan och hon visade mig det nya  programmet som hade öppnats året innan, det var Estet programmet - estetik och media. Där fick man lära sig om samhället, om media och kommunikation - dock var bilden i centrum i detta programmet, vilket passade mig som handen i handsken. Man har lektioner i grafisk design och efter ett halvår i ettan får man välja o man vill läsa film eller foto produktion. 
Jag kan säga att jag blev helt fast, jag visste direkt - detta var programmet för mig. Jag hade varit så hysterisk för att mitt drömprogram slogs igen, att jag inte märkte att samma program - fast bättre hade öppnat mitt framför mina ögon!
 
 
SÅ ist för att bli hysterisk, ta det lugnt. Gå på så många öppet hus du kan, det är ofta så att olika skolor erbjuder samma program. Så om du går på flera öppet hus så kan du fråga lärare och andra elever vad som gör just deras version av programmet bäst. Det är också viktigt att du trivs i lokalerna, det är faktiskt viktigare än du kanske kan tro. När du är på öppet hus PLOCKA BROSCHYRER (du kanske tycker att det är as jobbigt med alla papper, väskor och mutor, men det ger utdelning senare), gå hem, läs igenom alla broschyrer, rensa ut, släng de som är skit och lägg de som du är intresserad av i en annan hög. Gör en "för och nackdels-lista" för de program som du lagt i din intresse-hög och när du gör dem, tänk inte bara på hur "bra" det programmet skulle vara för din utbildning, utan tänk ist: "är detta programmet roligt för MIG, passar det MIG? Skulle jag orka med att läsa dessa ämnen i tre år?" 
Om du nu vet vad din yrkesdröm är, och du kanske har två alternativ att välja på. Som jag till exempel. Jag hade Estetik och Media, eller Samhäll Media. Jag tänkte då: "Ska jag gå runt i tre år, och läsa samma ämnen som jag gjort under hela min skolgång, eller ska jag gå estet och få utveckla mitt foto och film-intresse samtidigt som jag lär mig samma saker som jag skulle gjort om jag skulle gå Samhäll Media." Då helt plötsligt, blev valet inte längre lika svårt. 

Som ni förstår, så är det viktigt att tro på sig själv och lita på sin egen åsikt. Det är trots allt din skolgång.
 
5. Med att man måste lita på sig själv, så kommer vi så klart in på det, i vissa fall, största problemet med valet: KOMPISVALET. Detta är viktigt, så detta kan ni inte bara hoppa över att läsa bara för att texten är lite lång. LÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄS.
Många har den där bästisen, som du gjort allt ihop med, så länge du kan minnas. Och när det börjar dra ihop sig för gymnasieval så kryper paniken fram. Vad ska ni göra utan varandra, om ni inte väljer samma program? Hur ska ni klara er? Jo, det ska jag berätta för er. Det gör ni. Även om ni är de bästa bästisarna i hela världen så kan ni fortfarande hålla kontakten, även om ni inte går i samma klass eller samma program. Ni kan till och med hålla ihop det även om ni går på helt skilda skolor. Om ni båda verkligen vill hålla vänskapen kompakt, så kommer det att funka, för om ni tappar kontakten så är det inte på grund av gymnasievalet, utan då är det för att ni själva helt enkelt inte vill längre.
Förlåt om detta kanske lät lite hårt, men det är sant. Vill ni fortfarande vara vänner, så kommer ni att fortsätta vara det också! 
Men båda två måste också förstå, att den andra vännen kommer att träffa nya människor att lära känna också, det är en stor del med hela gymnasiet. Och om man fylls med paniken av "om jag inte väljer samma program som min bästis så kommer hon att hitta nya vänner och sedan glömma bort mig"- tanken, så måste man verkligen tänka om. Framför allt är det viktigaste att du går det programmet du själv vill. DU SKA INTE GÅ PROGRAMMET DIN BÄSTA KOMPIS VILL BARA FÖR ATT DU FÅR SEPARATIONSÅNGEST. Det är ditt liv, ditt val och din framtid, och framför allt dina tre år på gymnasiet. Och under de tre åren så är det menat att du ska välja det program som du själv tycker passar dig bäst, och du ska träffa massor med nya människor och ha jätteroligt! Detta är dock svårt att uppnå om du känner att du måste välja samma program som din kompis. Det kanske visar sig att din kompis vill helt olikt vad du vill, även om ni är bästisar så kan ni faktiskt vara väldigt olika. Så var inte rädd att snacka med din kompis om varandras planer och vad ni vill med eran uutbildning. Till slut kanske ni kommer fram till att ni faktiskt måste skiljas åt. Ni kanske inte ens behöver skiljas åt så långt, ditt program kanske finns på samma skola som det programmet din kompis vill söka. Var aldrig rädd för att fråga SYO-konsulten om vilka program som finns på vilka skolor. 
Sen kanske det till och med är så att ni vill gå samma program, för att ni är intresserade av samma saker. Då får ni naturligtvis göra det, men var då noga med att du tar denna chansen att lära känna nya människor också, och att du då inte bara håller dig till den personen du känner mest. 
 
6. En annan viktig sak är såklart nervositeten. 
Jag tänker inte sitta och skriva här att "Du borde inte vara nervös" att "Det är inget farligt" osv. för jag själv var skräckslagen! På råga av allt detta, så hade jag intagningsprov till mitt program också! 
Ett intagningsprov är ett prov som du måste klara för att få chansen att gå det programmet. Det kan vara om du söker in på en sportskola och vill gå t.ex hockey som inriktning, eller till det Estetiska programmet, som jag gjorde. Alla inriktningar inom Estet har ett sådant prov. Dock är det olika för varje inriktning. Söker du musik måste du sjunga, söker du dans måste du dansa, osv. Jag var tvungen att fota bilder, en som jag tyckte mindre om och en som jag tyckte bättre om och jag fick visa upp dem för en lärare som sedan bedömde dem och frågade ut mig lite om fototeknik. Sedan fick jag göra ett teoriprov om foto, kreativitet och skapande. Sedan gick jag på en intervju där de frågade varför jag sökte dit osv, men de frågade också om jag kunde nämna tre saker som jag kom att tänka på när jag hörde ordet kraft, rent spontant. 
Shiiiiiit var nervös jag var, jag kunde inte sitta still ! Men jag tog mig samman och var mig själv och löste det galant. Och om andra har klarat det så kan ni eller hur ?! :D 
 
Sedan kommer ju paniken över att du snart ska börja i en ny klass, i en helt ny skola. Believe me, jag förstår känslan. Jag kände ingen i den klassen jag skulle börja i, bara två stycken, men de umgicks jag inte med innan. Ni kommer säkert att vara nervösa över om ni passar in eller inte. Då kan jag lugnt säga att gymnasiet är annorlunda! Om du har sökt ett program som du är intresserad av så passar du in ! För du går i en klass där alla är intresserade av samma saker som dig! Och på gymnaiset är alla MYCKET mognare, faktiskt, det är en stor skillnad. Man lär känna så mycket nytt, roligt folk. Jag lärde känna min klass på en dag! Redan andra dagen var vi galna och avslappnade tillsammans! Även fast jag vet att detta inte kommer att lindra all din nervositet, så hoppas jag att detta har dempat den lite. För det är faktiskt inget att vara orolig över. Ändå är man det, och det är helt naturligt, allt blir ju nytt och okänt, men det viktigaste du ska komma ihåg är att du är du och du är stolt för att vara du. Om du kommer med den inställningen första dagen så kommer det att gå suuuuper. För alla är PRECIS lika nervösa som du. Så var inte rädd för att vara social, var inte rädd för att vara den som säger hej. Du har verkligen ingenting att förlora. Det är en helt ny start på något nytt! Och framför allt något extremt ROLIGT!
 
Nu finns ju även sociala medier som är bra att ta första kontakten med. Jag och Madde till exempel, vi började snacka redan runt januari-februari förra året, dock hade vi ingen aning om att vi bara ett halvår senare skulle gå i samma klass - och vara bästa vänner dessutom. Det var ödet säger vi jämt. Men förutom det, så brukar i alla fall Jönköpings Posten publicera alla namn på de som kommit in på respektive program osv. Jag tog alla namn under Estetik och Media, sökte upp dem på facebook och lade till dem som vänner. Mycket smidigt och praktiskt om du är lite blyg!
 
Och med detta så önksar jag alla nior ett stoooooort lycka till och jag hoppas att ni tyckte om texten!
Ni är bäst som ni är, glöm inte det! 



KOMMENTARER I DET HÄR INLÄGGET:

Postat av: Mikael

Hej Emma!

Du sa att jag skulle skriva här istället. Orkar inte skriva om hela kommentarn men som sammanfattning så undrar jag ifall du vill vara med i modeforumet forum.modekampanj.com där du har chans att få fler läsare till din blogg

Kram / Mikael

2013-01-09 @ 08:55:51
URL: http://forum.modekampanj.com
Postat av: Anonym

Vad tycker du om den linjen du går?
Lätt/svårt?
Om Estet är lite som samhäll borde det inte va ganska mycket plugg då? Har du mycket läxor/prov? Och hur mycket lektioner har du om just estet och foto?
Tycker din blogg är super fin och du med!
kram :)

Svar: Jag älskar den linjen jag går ! Den är helt perfekt för mig ! Och eftersom att jag gillar den så mycket så tycker jag att den är lätt ! Och ja , det är mycket läxor, estet är inte någon slapplinje som alla tycks tro, vi har ungefär två stora uppsatsinlämningar varje vecka och sen små på dem med :) vi läser vanliga ämnen som matte (2 ggr/vecka), svenska (2ggr/vecka) och engelska också två gånger i veckan!vi har också samhällskunskap och naturkunskap ! Sen har vi ett ämne som kallas Media kommunikation, då vi lär oss om journalistik och andra massmedier. Extremt rolig lektion ! Den har vi också två gånger i veckan! På måndagar och fredagar har jag nu tre timmars film-produktion (eftersom jag valt film ist för foto) och det ska bli JÄTTE KUL ! Det blir alltså sex timmars skapande i veckan ! :D sen ska vi också ha Grafisk design två gånger i veckan men vet inte vet de ska ligga eftersom att jag inte varit i skolan ännu :( Vi har också en lektion om konst !
På gymnasiet delar man in allt i kurser så nya lektioner (kurser) kommer att komma i tvåan och trean osv, så man läser inte samma saker varje år, det är alltid något nytt ! :D
Förlåt för det lite långa svaret men jag ville vara så utförlig som möjligt! :D
Och tack så jätte mycket för komplimangen ! Hoppas allt blir bra ! Kram !
emmasfotografier ~ självporträtt ~ natur ~ vardag

2013-01-09 @ 10:47:47
Postat av: Marcus Linder

Jag orkade läsa allt, snyggt skrivet :)

Svar: haha tack :D
emmasfotografier ~ självporträtt ~ natur ~ vardag

2013-01-09 @ 23:44:20




Kommentera här:

DITT NAMN:
Ska jag komma ihåg dig?


E-POSTADRESS: (bara jag ser)


DIN BLOGGADRESS:


KOMMENTAR:

Trackback